Om Oss

Om oss

Friskolan Mosaik startades 2007 och drivs i form av en fristående ekonomisk förening. Skolan ligger i centrala Falun och har förskoleklass samt årskurserna 1 – 6. Totalt går det cirka 220 elever här.

Anmälan

Om man vill börja på vår skola lämnar man in en skriftlig ansökan till skolan. Antagningen sker utifrån ett kösystem där syskonförtur och anmälningsdatum gäller.

Huvudman

Huvudman för Friskolan Mosaik är Friskolan Mosaik i Falun ekonomisk förening. Föreningen har inga andra skolor och ingår inte i någon koncern. Skolan är inte vinstdrivande, dvs all eventuell vinst läggs på verksamheten.

Det här är Friskolan Mosaik

Kunskap, kärlek och struktur

• Vi vill forma en skola där elevernas lärande och kreativa arbetssätt fokuseras.• Vi vill arbeta tematiskt dvs ämnesövergripande för att eleverna ska få överblick och sammanhang i sitt lärande.

• Vi vill ge utökat utrymme för i första hand musik, men även för övriga estetiska områden såsom bild, drama och media.

• Vi vill använda IKT (informations- och kommunikationsteknik) som ett medel till ökad förståelse och upplevelse.

• Vi tror att barn och ungdomar som är aktiva i sitt kunskapssökande och som använder många olika sätt att lära, utvecklar självtillit och god självkänsla.

• Vi vill att de elever som utbildas på skolan ska kunna utvecklas till trygga individer som vågar stå för sina åsikter, samtidigt som de respekterar och lyssnar på andra.

• Skolan ska genomsyras av kristna värderingar, samt kännetecknas av vänskap och omtanke.

Eleven konstruerar sin egen kunskap i samverkan med kamrater och vuxna.

• I lärandet ser och utgår vi från de kunskaper och förutsättningar som finns hos varje elev.
  • Undervisning och arbetsformer varieras för att passa varje individs sätt att lära.

Skolans motto

I skolans motto sammanfattas med tre ord de grundläggande värden som ska känneteckna vår skola.  Störst och viktigast av dessa ord är kärlek.

Kunskap, Kärlek och Struktur.

Vår historia

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Urna duis convallis convallis tellus id. Erat imperdiet sed euismod nisi porta lorem. Quis commodo odio aenean sed. Elementum eu facilisis sed odio morbi. Quis risus sed vulputate odio ut. Sit amet purus gravida quis blandit turpis cursus. Enim nec dui nunc mattis enim ut tellus elementum. Volutpat est velit egestas dui id ornare arcu odio. Dui nunc mattis enim ut tellus elementum. Auctor eu augue ut lectus arcu bibendum at varius.

Tellus molestie nunc non blandit massa enim nec dui nunc. Ultrices gravida dictum fusce ut placerat orci. Nulla porttitor massa id neque aliquam vestibulum. Pretium quam vulputate dignissim suspendisse in est ante in. Placerat orci nulla pellentesque dignissim enim. Pulvinar elementum integer enim neqrt.